A kert növényei: Szeder

Amikor először megálltunk a tanya előtt, az “utcán”, az egykor szebb napokat látott kertkapunál – nos, akkor ott is maradtunk szépen az utcán, mert befelé aztán egy tapodtat lehetett haladni, úgy benőtt mindent a szederinda. Már a kertkapu mögött elhelyezett, évtizedes múltra visszatekintő geoláda loggoló jelszava is a növénnyel kapcsolatos – az idő, mondjuk úgy, a szedernek dolgozott. Mindenre felkúszott, cserjékre, fákra, háztetőre és sorolhatnánk.

Szóval az első találkozások nem voltak éppen szívderítőek a rózsafélével. Aztán az indák lekaszabolására és deponálására sikerült elfogadható megoldásokat kifejleszteni és tudunk tőle pl. mozogni… A téli-kora tavaszi időszakban sokat irtottunk belőle. Csak a tartós és igen erős fagy veti vissza – télen is sötétzöldellnek a levelei. Miután Húsvétra teljesen kitakarítottunk egy jelentősnek mondható részt, Pünkösdre már derékmagasságig értek az erőtől duzzadó fiatal, tövises hajtások (ezeket folyamatosan vágjuk).

Szóval nem egyszerű a mi kis közös sztorink, a rohamtempójú virágzás és bogyóképződés azonban már határozottan szebb színben tünteti fel ezt a vitális lényt. Talán mégis jóban leszünk.

A szeder

az egyik legmagasabban rangsorolt gyümölcs az ún. ORAC-skálán, amely az élelmiszerek antioxidáns kapacitásának mértékét jelzi,

100 gramm szeder 2036 ORAC-egységet tartalmaz, és az Amerikai Mezőgazdasági Minisztérium kutatása szerint a vér antioxidáns tartalmát 10 százalékról 25 százalékra emeli. A fent említett kutatásban azt is megállapították, hogy az ORAC-skálán előkelő helyen szereplő táplálékok – így a szeder – fogyasztásával megakadályozható a hosszú távú memóriaveszteség.

Még mindig ugyanaz a tanulmány mutatott rá, hogy a magas antioxidáns kapacitású ételek megakadályozzák a legkisebb erek, így a hajszálerek károsodását is. A szeder magas antioxidáns tartalma hozzájárul az öregedést előidéző szabadgyökök elleni küzdelemhez is. Ezek a molekulák okozzák általában a ráncokat és az idősödés más jeleit is.

A szeder rendkívül gazdag az antociánnak nevezett természetes vegyületben, amely erősen csökkenti a rák kialakulásának veszélyét. A gyulladás az alapja sok krónikus betegségnek, az ízületi problémáktól egészen a szívbajig. A Journal of Agricultural and Food Chemistry című lapban publikált kutatásban arról írtak, hogy a szeder hatékony és gyors gyulladáscsökkentő hatásokkal rendelkezik.

A szederben rendkívül sok C-vitamin található, a mellékveséknek pedig kifejezetten nagy a C-vitamin igénye, ezért könnyen elgyengülhetnek, ha stresszesek vagyunk. A szeder segíthet kielégíteni a mellékvesék vágyait.
Az erdei gyümölcsben erős gyulladáscsökkentő hatásairól ismert ellagsav van, amely képes a gyomor nyálkahártyájának gyulladását is helyrehozni. Egy kutatás szerint a rendszeres szederevőknél 88 százalékkal csökken a fekély kialakulásának esélye.
A Journal of Periodontal Research című lapban megjelent tanulmány szerint a szedernek olyan jó antibakteriális hatása van, hogy alkalmazása az egyik legjobb dolog, amit a szájhigiéniáért tehetünk.
kollagén egy létfontosságú fehérje, amely nélkülözhetetlen az egészséges inak, szalagok és bőr számára. Ahogy öregszünk, a kollagén csökken a szervezetben, de ezen a ponton segíthet igazán a szeder. Az egyik legjobb étel, amit ehetünk, ha kollagénproblémákkal küzdünk.
mangánra rendkívüli szüksége van a szervezetnek, ha valaki csontritkulásban vagy epilepsziában szenved. Szerencsére a szeder kiváló forrása az ásványi anyagnak. A Brain Research című lap egyszer arról számolt be, hogy a mangánhiány összefügg az agy elektromos tevékenységének zavarával, ami epilepsziát okoz.
A szeder remek rostforrás, ami szükséges a jó bélműködéshez és a toxinok szervezetből való eltávolításához. Mivel a szeder oldható és oldhatatlan rostot is tartalmaz, mindkét típus egészségügyi előnyeit magában rejti, beleértve a koleszterinszint csökkentését és a vércukorszint egyensúlyban tartását.
A bogyós gyümölcs sok K-vitamint tartalmaz, ezért ha rendszeres esszük, segít szabályozni a véralvadást is. Az A-vitamin fogyasztása az egészséges immunrendszer egyik legfontosabb összetevője. A szederben nemcsak ez, hanem karotinoidok is bőségesek vannak, ezért szervezetünk nagy löketet kaphat a gyümölcstől. (Sokszínű Vidék nyomán)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük